Varastohyllyjen korjaukset

Kuormalavahyllyjä korjataan yleensä vaihtamalla vaurioituneet osat uusiin tai ehjiin vastaaviin.

VAURIOT PYLVÄSELEMENTIN TUKIOSISSA

Yleisimmät tarkastuksissa löytyneet vaurioituneet osat ovat pylväselementin vaaka- ja vinotukia. Ne tulee vaihtaa ehjiin vastaaviin.

Tulee kuitenkin huomata, että pylväselementin syvyys voi vaihdella esim. 1050 mm tai 1100 mm, joissa käytetään eri kokoisia tukiosia. Lisäksi  pylväselementteihin on historian aikana tullut pieniä muutoksia. Esim. vanhemmissa Kasten hyllyissä on tuet avoprofiilista (C-malli) ja uudemmissa putkiprofiilista (suorakaidemalli). Korjaamiseen tulee käyttää vastaavan tyyppistä osaa.

PYLVÄSVAURIOT

Pylväsvaurioissa usein vaihdetaan koko elementti kerrallaan sisältäen etu- ja takapylvään ja tukiosat. Näin korjaus on selkeä tehdä. Pois otettavasta elementistä kannattaa säästää kelpoiset osat varaosiksi. Kasten pylväselementtejä on varastoissa kahta mallia KASTEN K90/P90 ja uudempaa P90+. Nämä ovat vaakapalkkikiinnityksiltään kuitenkin samanlaiset ja niitä voidaan käyttää samassa hyllyssä. Yksittäisessä elementissä täytyy kuitenkin olla samanlaiset etu- ja takapylväät ja niihin tarkoitetut tukiosat.

Pylväs on hyllyn kriittisin osa ja minkäänlaista vauriota, mikä on aiheuttanut pylvääseen ainetta rikkovan tai ainetta muokkaavan vaurion, ei tule hyväksyä. Ainoastaan pienen törmäyksen aiheuttama tasainen taipuma tai kiertymä voidaan vielä hyväksyä pylväässä.

Jos kuitenkin pylvääseen on tullut pieni plastinen vaurio (lommo tai kupru), mikä täyttää ehdot: 1) se ei ole kriittisessä paikassa pylvään lommahduksen kannalta, 2) pylväs ei ole taipunut yli sallitun rajan ja 3) molemmin puolisilla tukilevyillä voidaan vahvistaa pylvästä vauriokohdasta, niin korjaaminen on mahdollista nk. pylvään jatkolla. Pylvään jatko-osia voidaan käyttää kahdella tavalla. Pylvään vaurioitunut osa poistetaan ja ehjään osuuteen yhdistetään sopiva jatkokappale pylvään jatkosarjalla (kuva alla). Toinen käyttötapa on vahvistaa pylvään pienehkö vaurioitunut kohta tällaisella jatkosarjalla katkaisematta pylvästä.

VAURIOT VAAKAPALKEISSA

Myös vaakapalkit ovat alttiina vaurioille. Etenkin box-malliset vaakapalkit vaurioituvat helposti trukin piikin osumista. Vaakapalkki on vaihdettava, jos se on saanut ainetta rikkovan osuman trukin haarukasta.

Kun vaakapalkkia kuormitetaan se taipuu aina jonkin verran. Jos taipuma on merkittävä, niin se voi merkitä joko ylikuormitusta tai vauriota vaakapalkissa. Jos vaakapalkki on kuormittamattomana merkittävästi taipunut, niin vaakapalkki on vaurioitunut. Alla kuvassa löytyvät raja-arvot.

 

Artikkelin kirjoittaja: Ahti Niku, Niparmi sisälogistiikka Oy, 20.8.2025

Takaisin sivun alkuun